حرف واو
655- ولید بن سلمه طبرانی ازدی، کذاب و به نام افراد مورد اعتماد حدیث ساز است «4»
656- ولید بن عبد اللّه بن ابی ثور همدانی کوفی، متوفی در سال 172 ه نزیل بغداد، کذاب و ناکس است «5»
657- ولید بن فضل عنزی، حدیث میساخته که ابن حبان گفته است: مطالب ساختگی روایت میکرده که به هیچ وجه احتجاج به آنها جائز نیست «6»
658- ولید بن محمد موقری غلام بنی امیة، متوفی در سال 181 ه کذاب و متروک الحدیث است و نباید حدیثش نوشته شود «7»
659- وهب بن حفص ابو الولید بجلی حرانی، که تا سال 250 ه زندگی نموده کذاب و حدیث ساز است «1»
660- وهب بن وهب قاضی ابو البختری قرشی مدنی، متوفی در سال 199 یا 200 ه دروغگوترین افراد، کذاب، خبیث، دجال، دشمن خدا و حدیث ساز بوده است و تمام شب را حدیث میساخته که سوید بن عمرو بن زبیر، دربارهاش چنین گفته است: «ما ابن وهب را هنگامی که برای ما از پیامبر اکرم حدیث میگفته چنان یافتیم که دین و پرهیزگاری را ضایع میکرده، روایاتی که همهاش دروغ و افتراء بوده روایت میکرده است اف بر وهب و چیزهائی که روایت کرده و گرد آورده است».
ابن عدی گفته است: ابو البختری، از دروغگویان و حدیث سازان است.
و در هر حدیثی که روایت میکرده سندهای دروغ برایش میساخته و به نام ثقات آنها را جا میزده است «2»
حرف یا
661- یحیی بن ابی انسیه جزری رهاوی، متوفی در سال 146 ه کذاب و متروک الحدیث است «3»
662- یحیی بن سکن بصری، متوفی در سال 202 ه شیخی است که دروغ میگوید و مطالب ساختگی روایت میکند «4»
663- یحیی بن شبیب یمانی، از سفیان، مطالبی که هرگز حدیث نکرده بوده روایت میکرده و به نام حمید طویل، حدیث ساخته و دروغ گفته است «5»
664- یحیی بن عبدویه ابو زکریا، کذاب و مرد بدی است «1»
665- یحیی بن عقبة بن ابی العیزار، حدیث دروغ میساخته، کذاب، خبیث، دشمن خدا بوده و هیچکدام از چیزهائی که روایت میکرده مورد پیروی قرار نگرفته است «2»
666- یحیی بن علاء که از مطرف روایت میکرده، کذاب و حدیث ساز بوده است «3»
667- یحیی بن علی بن عبد الرحمن بلنسی مالکی، متوفی در سال 589 ه امام مسجد عتمه، کذاب بوده است «4»
668- یحیی بن عنبسه قرشی بصری، کذاب، دجال، وضاع بوده و حدیث میساخته است که ابن عدی گفته است: حدیثش نادرست و وضعش آشکار بوده است «5»
669- یحیی بن محمد برادر حرمله تجیبی، بر حرمله حدیث میساخته است «6»
670- یحیی بن میمون ابو ایوب بصری، متوفی در سال 190 ه کذاب، دجال، متروک الحدیث بوده و احادیث را دگرگون میکرده است «7»
671- یحیی بن هاشم غسانی سمسار ابو زکریا، کذاب و دجال این امت بوده، حدیث میساخته و حدیث دزد بوده است «8»
672- یزید بن خالد العمی، کذاب است «1»
673- یزید بن ربیعة بن یزید دمشقی، کذاب و معروف به دروغ است «2»
674- یزید بن عیاض لیثی بصری، ابو الحکم، کذاب و حدیث ساز و غیر ثقه و متروک الحدیث است «3»
675- یزید بن مروان خلال، کذاب است. «4»
676- یعقوب بن اسحاق بیهسی، که برایش انبساطی در آشکار کردن دروغ بوده، و لذا محدثین تمام آنچه که از او نوشتهاند دور انداختهاند «5»
677- یعقوب بن ولید ابو یوسف ازدی مدنی، از دروغگویان بزرگ بوده که حدیث میساخته است «6».
678- یعقوب ابو یوسف اعشی، کذاب و مرد بدی بوده، و در حدود سال 200 ه فوت کرده است»
679- یعلی بن اشدق ابو الهیثم عقیلی حرانی، که در زمان حکومت رشید زنده بوده کذاب و ناکس است. حدیثش نوشته نمیشود، برایش احادیثی وضع کردند، او به آنها حدیث میکرده و نمیدانست، ابن عدی گفته است: از ابی سمر به من رسیده که گفت به یعلی گفتم: عمویت از پیامبر چه شنید؟ گفت: جامع سفیان و موطأ مالک و چیزی از فوائد را «8»
680- یمان بن عدی حدیث ساز بوده است «1»
681- یوسف بن جعفر خوارزمی، شیخ متأخر، حدیث ساز بوده است «2»
682- یوسف بن خالد سمتی فقیه، کذاب و حدیث ساز بوده، کتابی درباره عذاب نوشته، در آن منکر میزان و قیامت شده، و او نخستین کسی است که کتاب شروط را وضع کرده، و اول کسی است که رأی ابی حنیفه را به بصرة آورده، و در سال 189 ه فوت کرده است «3»
683- یوسف بن سفر ابو الفیض دمشقی، کذاب و متروک الحدیث بوده، دروغ میگفته و مطالب نادرست روایت میکرده، و در زمره حدیث سازان قرار داشته است «4»
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج5، ص: 437